Hedonista Hobbiblog

Kulipintyó: A fény temploma Japánból

2017. szeptember 26. - FroG

A Kulipintyó a J&C különleges épületekkel foglalkozó, változó időközönként megjelenő rovata. A cikksorozat a Föld különféle tájairól származó, valami miatt érdekes lakóházak, szállodák és egyéb funkciójú építmények bemutatását tűzte ki céljául.

light.jpgA templomok szerte a világ körül mindenféle érdekes formát ölthetnek, elég csak visszagondolnunk a rovat egy korábban bemutatott épületére, a finn Temppeliaukio templomra, amelyet szó szerint kőbe vésve találhatunk Helsinkiben. A kulipintyó mai "alanya" is hasonlóan egyedi alkotás, a Fény temploma (azaz angol nevén a Church of the Light) egészen elképesztő tulajdonságokkal rendelkezik: az egyik falából gyakorlatilag egy kereszt alakot vájtak ki. Az épületet Andó Tadao tervezte, az ő neve talán számunkra is ismerős lehet, a 73 japán autodidakta építész ugyanis szakmai berkeken belül igencsak nagy elismerésnek örvend. A Fény temploma tehát az ő tervei alapján készült és az Oszakától mindössze 25 km.-re fekvő Ibarakiban található, a kápolna az Ibaraki Kasuoga Egyház főtemploma.

Az épület alapterülete nagyjából 115 négyzetméter, a tervek megvalósítása 25 millió jenbe került, a templom átadása 1989-ben volt, később a területét bővítették még egy vasárnapi iskolával, ezt 1999-ben adták át. Azonban sokáig úgy tűnt, hogy nem épülhet meg teljesen: Tadao azt hitte, hogy nem elegek a források ahhoz, hogy a teljes kápolnát felhúzza, így kezdetben szabadtéri templomot tervezett. Azonban a projekt hatalmas támogatói bázisra talált, az építőipari cég, amely a kivitelezésen dolgozott, végül ingyen készítette el a tetőt, később Tadao ezt az egyik legmeghatóbb élményének nevezte.light2.jpg

A Fény templomának egyik fontos része, hogy a benne található padok és padlólapok szinte kizárólag az építkezéshez használt állványok deszkáinak újrahasznosításából épültek. Ugyanakkor a templomban nem ez a legérdekesebb, hanem a felvezetőben már említett kereszt, amelyet a kápolna mögötti falba, plafontól a padlóig, valamint a templom két falát teljesen érintve vájtak ki a falból, ami így teremti meg az emberek, az épület és a külvilág kapcsolatát.

Andó Tadao építészetében pedig mindig fontosnak tartotta a fény felhasználását, a Fény templomát az épület belső, kevésbé világos fénye, valamint a külvilágból érkező erős fény határozza meg. A japán építész ugyanakkor szándékosan játszik a hely zordságával is - sokak számára a templom belseje idegennek és üresnek hathat. Tadao szerint azonban ez a "ridegség" kifejezetten erős jelentéssel bír, nézetei szerint csak abszolút csendben és ehhez hasonló környezetben alakulhat ki a teljes nyugalom. A japán mester egyébként is a falak mestere, előszeretettel "játszik" a rideg betonfalak erejével, segítségükkel olyan épületeket akar alkotni, amely az egyént függetlenné teszik a társadalomtól, amíg ott tartózkodik.

A bejegyzés trackback címe:

https://jusandcalzone.blog.hu/api/trackback/id/tr2612882242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.